tisdag 22 juli 2008

Mellan Skövde och Stockholm

Just nu befinner jag mig på tåget hem från Göteborg. Jag vet inte var i Sverige jag är. Min enda ledtråd är: SKOG. Utanför fönstren är detta det enda jag kan se - Skog. Tallar, granar och gräs. Sverige måste vara ett tråkigt land för genomresande. Stationen vi stannade till vid sist vad Skövde men det var ett tag sen nu, tack och lov.

Det händer inte så mycket här på tåget. Folk omkring mig är ganska vänliga vilket tyvärr betyder att det inte kommer bli några smaskiga intriger att skriva om. Annat var det på resan ner. Då satt en datanördskille och en gammal nordbelägensmåstadstant framför mig - det var som upplagt för komplikationer:

Killen, som var extremt inne i sitt gameboyspelande och uppenbart osocial satt naturligtvis närmast gången. Detta ledde till ett stort problem och ett ytterst besvärande moment för den, runt 70-år, halvfeta och gårhåriga damen. Hon hade ju inte tänkt sig att hon skulle behöva be honom flytta på sig, så när han med en gång(på grund av sitt spelande) inte förstod att hon skulle gå av när hon reste på sig, behövde hon grymta till, sucka irriterat och sedan skrovla sig - precis sådär som gamla äckliga människor från landet gör. När hon skuffat till killen lite ofrivilligt menat förstod han äntligen att hon ville ut och vred lite på benen för att tanten skulle kunna ta sig förbi. Ve och fasa! Detta var ju inte vad den gamla gumman hade tänkt sig. Ännu argare blev hon och andades frustrerat ända tills dess att killen förstod att hon var för tjock för att ta sig förbi hans ben och han helt enkelt behövde resa sig upp för att hon skulle han en chans att ta sig ut.


hinner inte mer nu, interne tid ute,

Inga kommentarer: