söndag 18 oktober 2009

Noomi Rapace

Nej bloggen har inte lagts ner snabbare än den hann komma igång igen, den har bara inte prioriterats som den borde. För den tankemässiga stimulansen hos alla(3) frekventa läsare kommer från och mer nu mer tid och schemalagda stunder läggas på att blogga.

De senaste dagarna har jag haft massor utav idéer om vad jag ska skriva på bloggen. Dessvärre finns dessa idéerna varken kvar i mitt huvud just nu och jag har heller inte bemödat mig att skriva ner dem i något block. Därför får dagens inlägg istället handla om det första jag kom att tänka på när jag nyss la fingrarna på tangentbordet: Noomi Rapace.

Noomi Rapace - Vem är hon? Är det hon som är gift med en känslomässigt störd apliknande drogjunkie vid namn Ola Rapace? Är det inte hon som har en rejäl kran och extremt omatchande pipig röst, något som gör att hon inte alls passar som den Lisbeth Salander Stieg Larsson beskriver i sina böcker? Är det förresten inte så att hon inte heller kan spela teater vilket gör att hon känns ännu mer mal placè i Svensk Films senaste trilogi-satsning? Är inte Noomi Rapace definitionen av "skådespelerska" där det självklara svaret på frågan om vem hon är borde vara: "Hmm, ingen aning, har aldrig hört talas om.." ->?
Snälla bespara oss.

Att hon är skrattretande dålig i rollen som Lisbeth Salander känns nästan onödigt att behöva säga. Att hon med sin så kallade "skådespelarinsats" gör att filmerna i Millenium-trilogin aldrig kommer bli de storfilmer de med stor sannolikhet hade blivit annars, hade kunnat bli känns tråkigt. Att Stieg Larsson skulle vända sig i sin grav om han såg hur hon behandlat och reserat hans mästerverk är helt och hållet förtvivlande.
Att Noomi Rapace sedan själv gått ut i pressen och öppet kritiserat filmerna med citat som "töntigt skräp" och "det är lätt att se att den hade kunnat göras bättre" har jag bara en sak att säga om: Självinsikt, skaffa det.

Jag kan hålla med om att filmen lätt hade kunnat göras bättre - med någon annan i huvudrollen. Då, med en riktig skådespelerska på plats, hade det inte kunnat bli "töntigt skräp".

Det var allt. Ytterligare förklaring och djupgående analys känns överflödigt. Over and out.

Inga kommentarer: